יום שישי, 22 ביוני 2012

פרויקט חדש - גוגל למען שפות בסכנת הכחדה


"אחד המאפיינים העיקריים של היצירתיות האנושית הוא הריבוי הבלתי-מוגבל של תוצריה, שכל אחד מהם משקף, מזווית אחרת ובצורה שונה, את רוח האדם"
כמה שפות נחוצות? תלוי לאיזה צרכים ולצרכים של מי מתכוונים. אולי, מבחינת הצרכים של ייעול התקשורת הבין-לאומית או תכנון מערכות תקשורת ממוחשבות, הקטנה משמעותית של מספר השפות הקיים היא חיונית. אך האם מישהו היה מסכים לכלול בין השפות שיש לחסל גם את שפת האם שלו, אותה שפה שבה מחשבותיו, שאיפותיו ורגשותיו הראשונים הובעו, אותה שפה שעיצבה את הבנת הסביבה שלו, אותה שפה הנושאת את המסורת התרבותית שלו?  ( מתוך "משב הרוח" מאת פרופ' מרסלו דסקל)

גוגל השיקה את אתר Endangered Languages Project (פרויקט שפות בסכנת הכחדה), שמטרתו לסייע לאנשים לאסוף ולשתף במידע עדכני על שפות שכבר כמעט ואינן נשמעות. "תיעוד של למעלה מ-3,000 שפות שנמצאות על סף הכחדה הוא צעד חשוב בשימור הגיוון התרבותי, כיבוד המורשת של זקנינו וחיזוק הנוער ", מתוך הבלוג הרשמי. כאשר האדם האחרון שדובר שפה שנמצאת בסכנת הכחדה ימות, יאבדו ידע ומסורת בת אלפי שנים. גוגל יצרה פלטפורמה לתיעוד הסבים והסבתות שעוד מכירים ודוברים את השפה, וחיבור ביניהם על ידי רשת חברתית. הפרויקט מעניק  מקום בו ניתן לאכסן מאמרים מדעיים אך גם מידע בלתי פורמאלי. גם אונסק"ו העלה לרשת מפה המציגה שפות בסכנת הכחדה, אך למרות קיומו של פורום, האתר חסר את המרכיב של תוכן גולשים, שמוסיפים מהידע האישי שלהם למאגר הנתונים המתעדכן.

למען הפרויקט, גוגל חברה לארגונים נוספים בעולם כדי לעזור למנוע אובדן של שפות המייצגות עולם תרבותי שלם. 

באתר מופיעה מפה כחולה. באמצעות גרירה של העכבר ניתן לעבור בין מקומות בעולם, ולהתמקד במדינה או באזור מסוים. השפות השונות מסומנות בנקודות צבעוניות, המסמנות את רמת הסכנה בה כל שפה נמצאת. אז, לידיעתכם, משיטוטי במפה הופתעתי לגלות שבישראל מספר שפות בסכנת הכחדה: Judeo Tat ,Lishanid Noshan, Halaula.
בשלב זה האתר הוא מחברת ריקה למדי, אך בגוגל מקווים שמומחים בתחום שימור השפות יקחו את ההובלה של הפרויקט, והוא יתמלא במידע רב.
גוגל השכילה לנצל את הטכנולוגיה, הנגישות והמידע הרב הנמצא ברשת לטובת פרויקט חינוכי/תרבותי מדהים.

כמה שפות נחוצות לאדם? / מרסלו דסקל
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2991568,00.html

פרויקט חדש - גוגל למען שפות בסכנת הכחדה
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4245574,00.html

2 תגובות:

  1. אפרת, אני מוצאת את עצמי מחכה מדי שבוע לפוסט השבועי שלך (טוב, בד"כ דו- יומי...). בכל פעם אני מופתעת לגלות חידוש שטרם שמעתי עליו. תמשיכי לעדכן, מצפה להמשך...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, ענבל.
      דו - יומי??? רק הפעם!!!
      מקווה להמשיך לעדכן ולחדש...

      מחק